The Wall Street Journal

Learn more about The Wall Street Journal

(Redirected from Wall Street Journal)
Jump to: navigation, search
<tr><td colspan="2" style="text-align: center;">
</td></tr> <tr><th>Publisher</th><td>L. Gordon Crovitz</td></tr><tr><th>Editor</th><td>Paul E. Steiger</td></tr>
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet

OwnerDow Jones & Company
FoundedJuly 8, 1889
Headquarters200 Liberty Street
New York, NY 10281

Website: WSJ.com

The Wall Street Journal is an influential international daily newspaper published in New York City, New York with a worldwide average daily circulation of more than 2.6 million as of 2005. For many years it had the widest circulation of any newspaper in the United States, although it is currently second to USA Today with the Journal having a U.S. circulation of 1.8 million in November 2003. <ref>The Wall Street Journal Announces New Integrated Print and Online Sales and Marketing Initiatives3 November 2003. Retrieved 19 August 2006.</ref> The Journal also publishes Asian and European editions. Its main rival as a daily financial newspaper is the London-based Financial Times, which also publishes several international editions. The Wall Street Journal is owned by Dow Jones & Company.

The Journal newspaper primarily covers U.S. and international business and financial news and issues—the paper's name comes from Wall Street, the street in New York City which is the heart of the financial district. It has been printed continuously since its founding on July 8, 1889 by Charles Dow, Edward Jones, and Charles Bergstresser. The newspaper has won the Pulitzer Prize twenty-nine times, including the 2003 <ref>2003 Pulitzer Prize Retrieved 19 August 2006.</ref> and 2004 Pulitzer Prize <ref>2004 Pulitzer Prize Retrieved 19 August 2006.</ref> for explanatory journalism.

Contents

[edit] Foundation to present day

Dow Jones & Company was founded in 1882 by reporters Charles Dow, Edward Jones and Charles Bergstresser. Jones converted the small Customers' Afternoon Letter into The Wall Street Journal, first published in 1889 <ref>DOW JONES HISTORY - THE LATE 1800s 2006 Dow Jones & Company, Inc. Retrieved 19 August 2006.</ref>, and began delivery of the Dow Jones News Service via telegraph. The Journal featured the Jones 'Average', the first of several indexes of stock and bond prices on the New York Stock Exchange.

Journalist Clarence Barron purchased control of the company in 1902; circulation was then around 7,000 but climbed to 50,000 by the end of the 1920s.

A complement to the print newspaper, the Wall Street Journal Online is the largest paid subscription news site on the Web — with 712,000 paid subscribers as of the fourth quarter of 2004. As of November 2006, an annual subscription to the online edition of the Wall Street Journal cost $99 annually for those who do not have subscriptions to the print edition <ref>Subscribing to the Wall Street Journal, WSJ.com</ref>.

In September 2005, the Journal launched a weekend edition, delivered to all subscribers, which marked a return to Saturday publication after a lapse of some 30 years. The move was designed in part to attract more consumer advertising.

In 2005 the Journal reported a readership profile of about 60% top management, an average income of $191,000, an average household net worth of $2.1 million, and an average age of 55. <ref>The Wall Street Journal Weekend Edition: Expectations, Surprises, Disappointments Bill Mitchell, Poynter Online, 21 September 2005. Retrieved 19 August 2006.</ref>

In 2006 the paper announced that it would be including advertising on its front page for the first time. This follows front page advertising on the European and Asian editions in late 2005. <ref>Wall Street Journal Introduces New Front Page Advertising Opportunity WSJ press release on biz.yahoo.com 18 July 2006. Retrieved 19 August 2006.</ref>

The paper still uses ink dot drawings called hedcuts, introduced in 1979 <ref>Picturing Business in America Smithsonian National Portrait Gallery. Retrieved 19 August 2006. </ref>, rather than photographs of people, a practice unique among major newspapers. However, the use of color photographs and graphics has become increasingly common in recent years with the addition of more "lifestyle" sections.

[edit] Future plans

In January 2007 the Journal plans to decrease its broadsheet width from 15 to 12 inches while keeping the length at 22 3/4 inches in order to save newsprint costs. The shrinking amounts to a full column. The paper has said it will keep the six column inside format but is uncertain about the effects on the paper's famous front page. Other newspapers owned by Dow Jones & Company are also affected. Barron's Magazine, the journal's weekly edition, will shrink by three inches from top to bottom. The 33 newspapers in the Dow subsidiary Ottaway Community Newspapers converted to the new size between 2000 and 2003. Other newspapers in the country including the The Washington Post are converting to the new standard broadsheet size. The Journal says it will save $18 million a year in newsprint costs across all the papers. <ref>Wall Street Journal To Narrow Its Pages Frank Ahrens, Washington Post, 12 October 2005. Retrieved 19 August 2006.</ref>

[edit] Sections

The Journal features several distinct sections:

  • Section One – features corporate news, as well as political and economic reporting
  • Marketplace – includes coverage of health, technology, media, and marketing industries (the second section was launched June 23, 1980)
  • Money and Investing – covers and analyzes international financial markets (the third section was launched October 3, 1988)
  • Personal Journal – published Tuesday-Thursday, this section covers personal investments, careers and cultural pursuits (the personal section was introduced April 9, 2002)
  • Weekend Journal – published Fridays, explores personal interests of business readers, including real estate, travel, and sports (the section was introduced March 20, 1998)
  • Pursuits – published Saturdays, focusing on business readers' leisure-time decisions, including food and cooking, entertainment and culture, books, and the home.

On average, The Journal is about 96 pages long. For the year 2004, the inclusion of 45 additional Special Reports is planned.

[edit] Editorial line

The editorial page of the Journal summarizes its philosophy as being in favor of free markets and free people. It is typically viewed as adhering to American conservatism and economic liberalism. The page takes a free-market view of economic issues and an often neoconservative view of American foreign policy. The editorial board has long argued for a less-restrictive immigration policy. In a July 3, 1984 editorial, the board wrote: If Washington still wants to 'do something' about immigration, we propose a five-word constitutional amendment: There shall be open borders.' The editorial page commonly publishes pieces by U.S. and world leaders in government, politics and business.

The Journal won its first two Pulitzer Prizes for its editorial writing in 1947 and 1953. It describes the history of its editorials:

They are united by the mantra "free markets and free people," the principles, if you will, marked in the watershed year of 1776 by Thomas Jefferson's Declaration of Independence and Adam Smith's Wealth of Nations. So over the past century and into the next, the Journal stands for free trade and sound money; against confiscatory taxation and the ukases of kings and other collectivists; and for individual autonomy against dictators, bullies and even the tempers of momentary majorities. If these principles sound unexceptionable in theory, applying them to current issues is often unfashionable and controversial.

Its historical position was much the same, and spelled out the conservative foundation of its editorial page:

On our editorial page, we make no pretense of walking down the middle of the road. Our comments and interpretations are made from a definite point of view. We believe in the individual, his wisdom and his decency. We oppose all infringements on individual rights, whether they stem from attempts at private monopoly, labor union monopoly or from an overgrowing government. People will say we are conservative or even reactionary. We are not much interested in labels but if we were to choose one, we would say we are radical. (William H. Grimes, 1951)

The Journal's editorial and news page staffs are completely independent from each other. Every Thanksgiving the editorial page has two famous articles that have appeared there since 1961. The first is entitled "The Desolate Wilderness" and describes what pilgrims saw when they arrived in America. The second is entitled "And the Fair Land" and describes in romantic terms the "bounty" of America. It was penned by a former editor Vermont Royster, whose Christmas article "In Hoc Anno Domini," has appeared every December 25 since 1949.

During the Reagan administration the newspaper's editorial page was particularly influential as the leading voice for supply-side economics. Under the editorship of Robert Bartley, it expounded at length on such economic concepts such as the Laffer curve and how a decrease in taxes can in many cases increase overall tax revenue by generating more economic activity, many of which have now entered the mainstream of economic academia.[citation needed]

Its views are somewhat similar to those of the British magazine The Economist with its emphasis on free markets. However, the Journal does have important differences with respect to European business newspapers, most particularly with regard to the relative significance of, and causes of, the American budget deficit. (The Journal generally blames the lack of foreign growth and other related things while most business journals in Europe and Asia blame the very low savings rate and concordant high borrowing rate in the United States).

Regarding personal freedoms, the Journal editorial page stops short of agreeing with such Economist-backed issues as the illegality of Guantanamo Bay's enemy combatants. Regarding the Guantanamo Bay prisoner abuse issue, in the Journal editorial pages, there is justification of the use of torture against wartime enemies, while the Economist has opposed this, in consideration of both PR and of individual human rights.

In the economic argument of exchange rate regimes (one of the most divisive issues among economists), the Journal has a tendency to support fixed exchange rates over floating exchange rates in spite of its support for the free market in other respects. For example, the Journal was a major supporter of the Chinese yuan's peg to the dollar, and strongly opposed the American politicians who were criticising the Chinese government about the peg. It opposed the moves by China to let the yuan gradually float, arguing that the fixed rate benefited both the U.S. and China.

[edit] Study of Media Bias

"A Measure of Media Bias," a December 2004 study conducted by Tim Groseclose of the University of California, Los Angeles and Jeff Milyo of the University of Missouri, stated that:

One surprise is the Wall Street Journal, which we find as the most liberal of all 20 news outlets [studied]. We should first remind readers that this estimate (as well as all other newspaper estimates) refers only to the news of the Wall Street Journal; we omitted all data that came from its editorial page. If we included data from the editorial page, surely it would appear more conservative. Second, some anecdotal evidence agrees with our result. For instance, Reed Irvine and Cliff Kincaid (2001) note that "The Journal has had a long-standing separation between its conservative editorial pages and its liberal news pages." Paul Sperry, in an article titled the "Myth of the Conservative Wall Street Journal," notes that the news division of the Journal sometimes calls the editorial division "Nazis." "Fact is," Sperry writes, "the Journal's news and editorial departments are as politically polarized as North and South Korea." <ref>A Measure of Media Bias Tim Groseclose & Jeff Milyo, December 2004 Retrieved 19 August 2006.</ref>

The methods used to calculate this bias, however, have been shown to possess flaws as explained by professor of Computer Science and the Director of Linguistic Data Consortium at the University of Pennsylvania Mark Liberman.<ref name="Language Log">Template:Cite web</ref> <ref name="Language Log.">Template:Cite web</ref> Mark concludes his post saying he thinks "that many if not most of the complaints directed against G&M are motivated in part by ideological disagreement -- just as much of the praise for their work is motivated by ideological agreement. It would be nice if there were a less politically fraught body of data on which such modeling exercises could be explored." <ref name="Language Log">Template:Cite web</ref>

[edit] Recurring Columns

[edit] Notable reporting

Image:Wiki letter w.svg Please expand this section.
Further information might be found on the talk page or at Requests for expansion.
Please remove this message once the section has been expanded.

The Journal has had several series of articles which have gone on to have significant impact. Many of these have been transformed into books.

[edit] Insider trading

In the 1980s, Journal reporter James B. Stewart brought national attention to the illegal practice of insider trading, co-winning the Pulitzer Prize in explanatory journalism in 1988, with Daniel Hertzberg <ref>1988 Pulitzer Prize Retrieved 19 August 2006.</ref>, now the paper's senior deputy managing editor. Stewart expanded on this theme in his book, Den of Thieves.

[edit] RJR Nabisco buyout

In 1987, a bidding war ensued between several financial firms for tobacco and food giant RJR Nabisco. This was documented in several Journal articles by Bryan Burrough and John Helyar. These articles were later used as the basis of a bestselling book, Barbarians at the Gate: The Fall of RJR Nabisco, and then into a made-for-TV film <ref>Barbarians at the Gate at the Internet Movie Database</ref>.

[edit] Enron

In 2001, the Journal was ahead of most of the journalistic pack in appreciating the importance of the accounting abuses at Enron, and two of its reporters in particular, Rebecca Smith and John R. Emshwiller, played a crucial role in bringing these abuses to light. <ref>Enron CFO's Partnership Had Milions in Profit The Wall Street Journal 19 October 2001. (Enron Trial Exhibits and Releases). Retrieved 19 August 2006. (PDF)</ref>

[edit] See also

[edit] References

<references />

[edit] External links

da:The Wall Street Journal de:The Wall Street Journal es:The Wall Street Journal fr:The Wall Street Journal id:The Wall Street Journal it:The Wall Street Journal he:Wall Street Journal lt:The Wall Street Journal nl:The Wall Street Journal ja:ウォールストリート・ジャーナル no:The Wall Street Journal pl:The Wall Street Journal pt:The Wall Street Journal fi:The Wall Street Journal sv:Wall Street Journal yi:וואל סטריט זשורנאל zh:华尔街日报

The Wall Street Journal

Views
Personal tools
what is world wizzy?
  • World Wizzy is a static snapshot taken of Wikipedia in early 2007. It cannot be edited and is online for historic & educational purposes only.